اطلاعیه فروشگاه

1 . بازدید کننده گرامی : درصدی از درآمد یونی سلس صرف امور خیریه میشود و به خیریه تقدیم میگردد پس بیایید همه با هم حامی نیازمندان باشیم ، فروشگاه یونی سلس از کمک شما صمیمانه تشکر میکند ........ 2 . تمامی مطالب داخل سایت فقط جنبه کمک آموزشی دارند و از بکار بردن مستقیم این مطالب خودداری فرمایید ، فروشگاه یونی سلس هیچ گونه مسئولیتی در قبال سو استفاده از مطالب آموزشی موجود ندارد ........

دانلود تحقیق بررسي مردم شناسي طرح ها و نقوش لباس ها و بافته هاي ساساني

دانلود تحقیق بررسي مردم شناسي طرح ها و نقوش لباس ها و بافته هاي ساساني

سرزمين ايران از ديرباز به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و همچنين مهاجرت يا حملات اقوام و ملل ديگر به آن و نيز رسوخ فرهنگ ايراني و آميزش آن با فرهنگ سرزمينهاي مجاور و ظهور نمونه هاي فرهنگي جديدتر، خود بستر لازم و مناسبي براي مطالعه و بررسي فراهم كرده است. البته از آنجا كه بسياري از مورخان بيشتر تلاش خود را صرف ضبط وقايع و حوادث سياسي- حكومتي و ذكر نبردها و مانند آن كرده اند كمتر به پديده هاي مربوط به حيات فرهنگي پرداخته اند.
يكي از ديداري ترين و در عين حال زنده ترين نمونه هاي حيات فرهنگي يك جامعه، پوشاك و نوع لباس مردم آن جامعه است. آشنايي با تاريخ لباس و پوشاك ايرانيان، نه تنها اطلاعاتی در خصوص ظاهر مردماني كه در ادوار مختلف تاريخي زندگي مي كرده اند در اختیارمان می گذارد ، بلکه ما را با انواع سليقه ها، نوع دوخت و رنگ ، مدلهاي مختلف لباس، بافت انواع پارچه ها، صادرات و واردات پوشاك، تأثير پذيري و تقليد از لباس مردمان نواحي ديگر، اختصاص پوشاكي خاص به گروه يا طبقه اي اجتماعيآشنا می سازد و همچنين دربارة چگونگي روند و تكامل انواع پوشش ها، اطلاعات مفيد و جالب توجهي ارائه مي نماید.
در بخش بالا شاه سوار بر اسب خود را‌ آماده شکار مي شود و زني چتري را بلاي سر او نگه داشته است. پشت سر شاه زناني صف شکيده اند که بعضي مشغول نواختن آلات موسيقي هستند. در سمت مقابل بر روي سکوئي که از زمين ارتفاع دارد عده اي از رامشگرن نشسته اند که بعضي ها چنگ مي نوازند و برخي به کف زدن مشغولند. در پائين اين صحنه در مرکز نقش، شاه سوار بر اسب و کمان بر دست تاختن در تعقيب گوزن ها است و در پائين اين شمارگاه، تصوير شاه را در حالي که تيردان بدست گرفته و از شکار مراجعت مي کند، نشان مي دهد. در طرف چپ تعدادي شتر مشغول حمل گوزن هائي که شکار شده اند هستند.
اين نقش بر جسته يک وضع استثنائي دارد، چه سازنده آن سعي نموده که حالات مختلف را در يک صحنه مجسم سازد و در حقيقت مي توان آنرا يک نقاشي فرض نمود که بر روي سنگ حجاري شده است.
د:اهميت حجاري هاي طاق بستان در شناخت نقوش و طرح هاي پارچه هاي ساساني
نظر به اهميت مجموعه حجارهاي موجود در طاق بستان و بخصوص حجاري هاي طاق بزرگ و نقوش آنها تاکنون مطالب فراواني توسط پژوهشگران گوناگون نوشته شده است.


پيشگفتار
بيان مسئله:
هدف:
فصل اول
نتيجه گيري:
د:اهميت حجاري هاي طاق بستان در شناخت نقوش و طرح هاي پارچه هاي ساساني
معرفي حجاري هاي طاق بستان و اهميت آن در شناخت نقوش و طرحهاي پارچه هاي ساساني
1-معرفي و شرح صحنه هاي حجاري هاي طاق بستان:
الف: نقش اردشير دوم
ب: نقش شاپور دوم و سوم
ج: نقش هاي طاق بزرگ ( اعطاي منصب خسرو پرويز، خسرو سوار بر اسب، شکار گراز و گوزن):
بخش 2- طرح و نقش جامه ها در صحنه شکار
الف- معرفي گروهها و لباس هر گروه در صحنه شکار گراز (طبق جدول شماره 1)
گروه اول:فيل سواران
گروه دوم: قايق رقصندگان
گروه سوم: قايق نوازندگان
گروه چهارم: قايق شاه
ب- لباس سردسته هاي رم دهنده فيل سوار:
ج- لباس رقاصان ايستاده در قايق
د- لباس زنان نوازنده قايق CI و CII
ه- لباس خدمه قايق شاه( قايق DI و DII)
و- تزئينات جزئي لباسها:
ز- البسه ساير افراد صحنه شکار گراز:
بخش 3- طبقه بندي نقوش روي لباسها:
الف- نقوش گياهي:
1-نقش گل از پهلو
2-نقش گل با چهار گلبرگ قلبي شکل
3-نقش گل چهار پر
4-نقوش گل هشت پر
5-نقوش گل پر پر
6-رديف گل چهار پر با دايره مرکزي
7-رديف قلبي شکل
8-رديف چهار برگي
9-رديف گل چهار برگ بدون دايره مرکزي
10-پيچک هاي گل
11-رديف گلبرگ قلبي شکل با دو برگ
ب- نقوش حيواني:
1-نقش پرنده
2-نقش گوسفند
3-نقش سرگراز
4-نقش سيمرغ
ج- ساير نقوش
1-دواير متوالي يا پنج نقطه:
2-هلال و دواير متوالي:
1-2-نقش نقاط کوچک کروي
2-2-نقش موج
بخش 4:
پوشاک زنان ايران از آغاز تا امروز
پوشاک بانوان ايران در دورة ساساني ها
کفش بانوان ايران در دوره ساساني ها
شلوار بانوان در دوره ساسانيها
فصل دوم
طرح و نقش پارچه هاي ساساني در نقاشي هاي ديواري ماوراء النهر
1-طرح و نقش پارچه در نقاشي هاي ديواري محوطه افراسياب:
2-طرح و نقش پارچه در نقاشي هاي ديواري بالا ليک تپه
3-نقش پارچه در نقاشي هاي ديواري ورخشا:
فصل سوم
معرفي و طبقه بندي پارچه هاي ساساني بر اساس نقوش آنها
1-نقش حيواني
1-پارچه با نقش قوچ:
2-پارچه با نقش قوچ:
3-قسمتي از يک پارچه با نقش قوچ:
4-قسمتي از يک پارچه با نقش بز:
5-پارچه با نقش اسب :
6-پارچه با نقش اسب بالدار:
7-پارچه با نقش سر گراز:
8-پارچه با نقش شيران متقابل:
9-پارچه با نقش خروس:
10-پارچه با نقش طاووس:
11-پارچه با نقش پرنده: تصوير شماره 138
11-پارچه با نقش پرنده و درخت زندگي:
قسمتي از يک قطعه پارچه با نقش مرغابي هاي متقارن: تصوير شماره 140
12-پارچه با نقش عقاب هاي متقارن:
پارچه با نقش پرنده و گل (نخل): تصوير شماره 142
پارچه با نقش سيمرغ: تصوير شماره 149
نقوش گياهي
1-پارچه با نقش درخت ( طرح بازسازي)
2-پارچه با نقوش گياهي و هندسي:
3-پارچه با نقش قلبي شکل:
4-قسمتي از يک پارچه با نقش لوزي و مرواريد:
بخش سوم
ساير نقوش
1-پارچه با نقش انسان، جانور و گياه:
2-پارچه ژاپني با نقش شکار و گياه:
فصل چهارم
بازسازي رنگ طرح ها و نقوش لباس شخصيت هاي صحنه شکار گراز
1-رنگ هاي مورد علاقه ايرانيان از آغاز تا پايان دوره ساساني:
2-معرفي و طبقه بندي رنگ هاي دوره ساساني:
3-انتخاب رنگ و روش بازسازي
نکته اول:
نکته دوم:

 

 

شامل 101 صفحه فایل word


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
mardom-shenasi-sasani-pn_403644_4216.zip91.4k





نظرسنجی

نحوه آشنایی با ما ؟؟

تبلیغات

فروشگاه تخصصی دانشجویی یونی سلس فروشگاه فایل استوری

تبادل لینک

نرم افزار مورد نیاز


office
firefox
Reader
download
winrar